Skip navigation

Det er forskjell på nøtter er nøtter

 

Nøtter er et vanlig og enkelt mellommåltid. Bare fordi noe er nyttig betyr ikke det at du «kan» spise en ubegrenset mengde av det.

 

Alle nøtter er energirike og et bra energitilskudd for deg som ønsker å øke muskelmasse. Spesielt om du synes det er vanskelig å få i deg den energien du behøver for at du skal gå opp i vekt. Er du derimot på jakt etter en vektreduksjon bør du se opp for mengden du spiser da 100 g nøtter inneholder:

 

Valnøtter 669 kcal

Hasselnøtter 656 kcal

Mandler 609 kcal

Pistasj 606 kcal

Cashewnøtter 590 kcal

Peanøtter 587 kcal

 

Dette kan du sammenlikne med at du for 600 kcal kan spise 250 g kokt potet og 300 g tillagd kyllingfilet. 

  

Næringsmessig er nøtter rike på enumettet fett, protein, E- vitamin, kalsium, magnesium og sink.

 

Nøtter synes mange er enkelt å gå rundt å småpise av ulike årsaker. Tenk på at det raskt kan bli mye energi med mange never nøtter i løpet av en dag. Dette kan både være en fordel og en ulempe avhengig av din målsetning. Noen har utfordringer med å gå opp i vekt, men andre har utfordringer med å gå ned i vekt. Rent næringsmessig er nøtter et veldig bra supplement i vårt kosthold.

 

*Nøtter er et slurvete utrykk da kun hasselnøtter i eksempelet over regnes botanisk sett som en nøtt. Pistasj, valnøtter og mandelen er stenfrukter, peanøtter er en belgvekst og cashewnøtter er et frø.  Kan være bra å vite at ved nøtteallergi er man ikke automatisk allergisk mot alle typer nøtter da de inneholder ulike allergener.

Back to top